صندوق ۱۰۸ میلیارد دلاری سافت بانک بر روی هوش مصنوعی

اقتصادسرا – گروه تجاری سافت بانک با همکاری اپل، مایکروسافت، فاکس‌کان و چندین مؤسسه مالی از پروژه صندوق سرمایه گذاری ویژن فاند ۲ رونمایی کرد. تمرکز اصلی در این پروژه، توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی برای شرکت های استارتاپی آینده به منظور تولید محصولات مناسب برای میلیون ها مشتری در سراسر دنیا اعلام شده است.

صندوق ویژن فاند ۲ قرار است روی سرمایه‌گذاری در استارتاپهای هوش مصنوعی متمرکز شود. در واقع میزان فزاینده داده های جمع آوری شده جهانی توسط سنسورها و دوربین‌ها و ماشین‌های دیگر فرصتی را برای هوش مصنوعی در این عرصه ایجاد کرده چیزی که به گفته آقای سان به شرکتها اجازه می‌دهد پیش‌بینی کنند که مردم چه کار خواهند کرد.

شرکت ژاپنی سافت بنک در کنفرانس خبری از سرمایه گذاری ۳۸ میلیارد دلاری خود در پروژه ویژن فاند ۲ پرده برداشت. پیش بینی می شود با احتساب سرمایه گذاری شرکت های همکار مجموع سرمایه در مرحله اول به ۱۰۸ میلیارد دلار برسد.

اپل، مایکروسافت، فاکس‌کان، بانک استاندارد چارترد و حداقل ۱۲ سرمایه گذار دیگر برای امضای یادداشت تفاهم توافق کرده اند.
در لیست سرمایه گذاران علاوه بر چندین بانک ژاپنی، نام بانک ملی قزاقستان نیز به چشم می خورد.

هنوز از مبلغ دقیق سرمایه گذاری توسط این شرکت ها اطلاعاتی در دست نیست. این همکاری مشترک سبب جذب سرمایه مورد نیاز برای دور اول سرمایه گذاری خواهد شد. در ماه های آتی شرکت های فینتک نیز به این پروژه ملحق خواهند شد.

پروژه ویژن فاند اولین بار سال ۲۰۱۶ اعلام شد. این پروژه ۱۰۰ میلیارد دلاری توانست نظر ۷۱ سرمایه گذار مختلف را به طرف خود جذب کند. یکی از این کمپانی های سرمایه گذار اپل بود؛ کمپانی کوپرتینویی سال ۲۰۱۷ یک میلیارد دلار به سافت بنک برای این پروژه قرض داد.

تا پایان ماه مارس سافت بانک گفته است که ویژن فاند حدود ۶۴ میلیارد دلار در ۷۱ یک شرکت سرمایه‌گذاری کرده است که تاکنون دو شرکت از آن مجموعه وارد بورس شده‌اند.

از ماه مارس تاکنون هم این شرکت ۵ میلیون دلار دیگر سرمایه‌گذاری جدید داشته است. با توجه به اینکه ویژن فاند پرداخت ۷ درصد سود سالانه را به برخی از سرمایه‌گذاران تضمین کرده به نظر می‌رسد که این صندوق بخش عمده پول را در صندوق اول هزینه کرده است.

عمده تمرکز پروژه ویژن فاند ۱ روی سرویس های اشتراک سفر مثل اوبر و نمونه چینی این سرویس یعنی Didi Chuxing بود. طبق گزارشات منتشر شده از سال گذشته، این مؤسسه ژاپنی توانست ۶۲ درصد از سرمایه گذاری های پروژه ویژن فاند ۱ را به شرکت های وام دهنده برگرداند.

پروژه ویژن فاند حاصل تفکرات «ماسایوشی سان»، مدیرعامل سافت بنک و رییس هیئت مدیره اپراتور آمریکایی اسپرینت است.

وقتی صندوق اول این شرکت به ۹۸.۶ میلیارد دلار سرمایه رسید در واقع بزرگتر از هر نوع صندوق سرمایه‌گذاری واحد دیگر بود.

در واقع صندوق ویژن فاند قوانین سرمایه‌گذاری جسورانه و سرمایه‌گذاری در صنعت تکنولوژی را تغییر داد از جمله اینکه حداقل مبلغ چک‌ها در آن ۱۰۰ میلیون دلار تعیین شد و بعد میلیاردها دلار در غول‌های تاکسی اینترنتی مثل اوبر و دیدی سرمایه‌گذاری کرد.

سافت بانک باعث شد تا سرمایه‌گذاران جسورانه مشهوری چون سکویا نیز مجبور به افزایش حجم سرمایه‌گذاری خود برای گرفتن سهام در استارتاپهای با ارزش شوند. این کار باعث شد که استارتاپهایی که در مراحل نهایی سرمایه‌گذاری هستند همچنان ارزششان بالاتر رود و ورود به بورس و عمومی شدن سهامشان را به تاخیر بیندازند.

نتیجه این مدل سرمایه‌گذاری ویژن فاند اول هنوز نامشخص است. اوبر که اخیرا وارد بورس شده قیمت سهامش از زمانی که وارد بورس شده پایین‌تر آمده است. ویژن فاند به رغم این کاهش ارزش سهام اوبر همچنان سهام خود را در آن حفظ کرده است.

اولین صندوق سافت‌بانک یا ویژن فاند یک سرمایه خود را به طور عمده از سرمایه‌گذاران عربستان سعودی و اماراتی تامین کرد. اما سرمایه‌گذاران ویژن فاند دوم شامل چندین بانک ژاپنی و تایوانی، شرکت‌های بیمه و بازنشستگی و اساسا نوع محافظه‌کارتری از سرمایه‌گذاران را تشکیل میدهند.

از صندوق اول حالا حداقل دو سرمایه‌گذار در صندوق دوم هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند اپل و شرکت تایوانی فاکسکان .هرچند عربستان سعودی و سرمایه‌گذاران ابوظبی هنوز قراردادی امضا نکرده‌اند اما وال استریت ژورنال گفته است آنها نیز به سرمایه‌گذاری مجدد در صندوق دوم علاقه نشان داده‌اند.

منبع: کانال تلگرام iGLOBE




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *