عمل‌کرد آموزشی دانش‌آموزان آمریکایی در زمان رکود!

اقتصادسرا – این مقاله در آخرین شماره مجله معتبر Journal of Labor Economics چاپ شده که لینک نسخه باز آن این است. حرف مقاله چیست؟ این که وقتی وضع اقتصاد و بازار کار خراب می‌شود، عمل‌کرد آموزشی دانش‌آموزان بهتر می‌شود!

مسیر علی که شناسایی می‌کند چیست؟ برای درک این مسیر اول باید یک سری مقدمات را مرور کنیم.

۱) در آمریکا، معلمی مدرسه یک شغل دائمی و دولتی مثل چیزی که ما در ایران داریم نیست. افراد ممکن است چند سالی معلم مدرسه باشند و بعد وارد مشاغل دیگری شوند و بعد دوباره معلم مدرسه شوند یا نشوند. خودم یک بار صاحب‌خانه‌ای داشتم که دقیقا همین مسیر را طی کرد.

۲) بر خلاف تصور، معلمی مدرسه در آمریکا متاسفانه جزو کم‌‌درآمدترین مشاغل است.

۳) ترجیح می‌دادم این را ننویسم ولی چون مقاله صریحا به آن اشاره کرده است خلاصه می‌کنم: تحصیل در رشته آموزش در دانش‌گاه (که یکی از مسیرهای ورود به شغل معلمی است) جزو آسان‌ترین رشته‌ها در آمریکا است.

کاری که مقاله انجام داده این است که شوک‌های برون‌زا به بازار کار (مثلا ناشی از چرخه‌های تجاری) را به عنوان یک عامل تغییردهنده «هزینه فرصت» حضور در شغل معلمی گرفته است و بعد عمل‌کرد دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف را سنجیده است. استدلال این است که در سال‌هایی که وضع اقتصاد خوب است، افراد با قابلیت بیش‌تر سعی می‌کنند جذب شغل‌های دیگری شوند (مثلا در صنایعی مثل بانک و بیمه کار کنند) ولی در سال‌هایی که وضع بازار کار خراب است، افراد قوی هم برای شغل معلمی درخواست می‌دهند.

یک نکته مهم برای این تحلیل علی این است که در ایالت فلوریدا که این پژوهش انجام شده، همیشه کم‌بود معلم وجود دارد و در نتیجه در سال‌های رکود هم تقاضای کافی از سمت نظام آموزشی برای استخدام معلمان هست. این موضوع را خود مقاله هم بحث کرده است و توضیح داده که سمت تقاضا خیلی با چرخه‌های تجاری تغییر نمی‌کند. در نتیجه به زبان اقتصاد نیروی کار، «عمق سمت عرضه برای شغل معلمی» متناسب با چرخه‌های تجاری کم و زیاد شده و شانس جذب افراد قوی‌تر در طول زمان متغیر است.

حسن چنین مطالعه‌ای از زاویه سیاست‌گذاری چیست؟ یک حسنش این است که تخمین کمی و عددی از «هزینه/فایده» ارتقاء کیفیت درسی بچه‌ها به دست می‌دهد. از این طرف می‌دانیم که در دوره‌هایی که افراد قوی‌تری جذب شغل معلمی شدند، چه قدر نمره بچه‌ها بالاتر رفته است و از طرف دیگر تخمین‌های خوبی از تفاوت دست‌مزد انتظاری در شغل‌های دیگر در دوره‌های رکود و رونق هست. در نتیجه می‌توان تخمین زد که برای یک درصد ارتقاء عمل‌کرد دانش‌آموزان، چه میزان اضافه پرداخت به معلمان نیاز هست.

یک عامل دیگر مرتبط با چرخه‌های تجاری که ندیدم در مقاله بحث شده باشد، میزان وقتی است که والدین برای کار با فرزندان می‌گذارند. محتمل است که در دوره‌های رکود، بازده جست و جو یا حضور در بازار کار کم‌تر و در نتیجه هزینه فرصت صرف وقت با فرزندان کم‌تر شود. در نتیجه ممکن است که والدین زمان بیش‌تری را با فرزندان بگذرانند و این روی عمل‌کرد درسی آن‌ها تاثیر مثبت گذاشته باشد.

طبعا این مقاله مربوط به آمریکا و با شرایط نهادی آن‌جا است و احتمالا مستقیما ربطی به وزارت آموزش و پرورش ما، مشکلات بودجه این وزارت‌خانه و مشکلات معیشتی معلمان زحمت‌کش در داخل ایران نداشته باشد. ولی می‌تواند ایده‌هایی به پژوهش‌گران برای تحلیل کمی و عددی-محور سیاست گذاری در بخش آموزش و پرورش بدهد.

منبع: کانال یک لیوان چای داغ، نوشته‌های حامد قدوسی




One thought on “عمل‌کرد آموزشی دانش‌آموزان آمریکایی در زمان رکود!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *