۸ راه استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت در کسب و کار

اقتصادسرا – شبکه‌های اجتماعی کانال‌هایی کلیدی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید در تماس و تعامل مستقیم با مشتریانتان باشید. در اینجا برایتان شرح می‌دهم که چگونه از آن‌ها به شکل موفقیت‌آمیزی برای رشد کسب‌ و کارتان استفاده کنید.

در سراسر جهان حدود ۳٫۴۸ میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. اگر می خواهید به این خیل عظیم از افراد دسترسی پیدا کنید، باید استراتژی موثری برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در دست داشته باشید.

به همین دلیل است که فقط ساختن یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارتان، کافی نخواهد بود. وقتی که به صورت تصادفی پست می‌گذارید نمی‌توانید انتظار زیادی هم داشته باشید. در واقع بدون داشتن استراتژی صحیح، کسب نتایج قابل توجه دشوار خواهد بود.

با این حال، ایجاد استراتژی موثر برای شبکه‌های اجتماعی، غالباً از آن چه گفته می‌شود ساده‌تر است. حال برای کمک به شما، فهرستی از برخی راه‌های اثبات‌شده را که می‌توانید با کمک آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی نتایج خوبی بگیرید، آماده کرده‌ایم.

۱٫ محتوایی تولید کنید که دیگران هم بتوانند آن را به اشتراک بگذارند.

هنگامی که محتوای تولیدی شما، به افراد انگیزه می‌دهد یا برای آن‌ها ارزش خلق می‌کند، احتمال بیشتری دارد که دنبال‌کنندگانتان آن را با بقیه به اشتراک بگذارند. محتوایی که قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد، کمک می‌کند تا به صورت طبیعی دنبال‌کننده (follower) جذب کنید.

برخی از انواع متداول محتوا که می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، شامل موارد زیر است:

  • مقالات سطح بالایی مانند راهنمای استفاده و نکات عملی و کاربردی
  • پست‌های انگیزشی
  • نکات طنز و فان
  • بررسی محصولات
  • ویدئو
  • تصاویر ضمیمه
  • توصیف مشتریان از محصولات و خدمات
  • مصاحبه با متخصصان
  • مطالعات موردی
  • داستان‌های پشت صحنه

۲٫ مسابقه برگزار کنید.

برگزاری مسابقات از موثرترین راه‌ها برای تقویت تعامل کاربر در شبکه‌های اجتماعی است. به جذب مخاطبان جدید نیز کمک می‌کند.

نکتۀ مهم در این جا این است که چیزی را که به مخاطب پیشنهاد می‌دهید آن‌قدر برایش ارزشمند باشد که با برند شما تعامل برقرار کند. یادتان باشد که ارائۀ جوایز تصادفی ممکن است منجر به تولید مشتریان بالقوۀ (lead) بیشتری شود اما احتمالا کیفیت آن‌ها کمتر است. کاربران تنها زمانی اطلاعاتشان را با شما به اشتراک می‌گذارند که بدانند قرار است چه چیزی جایزه بگیرند.

مطمئن شوید که مسابقه‌تان افرادی را جذب می‌کند که به احتمال زیاد، به برند شما و محصولاتش علاقه دارند. اگر بتوانید علایق مشتریان ایده‌آل خود را هدف‌گیری کنید، برگزاری مسابقات به شما در جذب مشتریان بالقوۀ خوب کمک می‌کند.

و بهترین بخش رقابت‌ها و هدایا، جالب و فان بودن آن‌هاست. مردم عاشقشان هستند. البته انتظار این که با برگزاری یک مسابقه، فروش ناگهانی داشته باشید کمی انتظار زیادی است اما خواهید دید که تلاش‌هایتان در یک دورۀ زمانی جواب خواهد داد و به نتایج خوبی خواهید رسید. می‌خواهید بدانید چگونه؟

هنگامی که کاربر وارد یک مسابقه می‌شود امیدوار است که در آن پیروز شود. اغلب به این فکر می‌کند که آن “اقامت دو روزه در هتل” را که به آن‌ها وعده داده‌اید، واقعا می‌خواهد. با این اشتیاق ممکن است حتی اگر در مسابقه پیروز نشود، به فکر رزرو آن هتل بیفتد.

همچنین می‌توانید به مشتری شدن افراد به این شکل کمک کنید که هنگام اعلام برندۀ مسابقه، به تمامی آن‌ها که در مسابقه شرکت کرده‌اند، یک کد تخفیف خوب با زمان استفادۀ محدود ارائه دهید.

۳٫ از تبلیغات پولی استفاده کنید.

همیشه باید عملکرد تمام پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و میزان تعامل کاربران را با آن‌ها بررسی کنید. این کار کمک می‌کند که محتواهایی با بهترین عملکرد را شناسایی کنید. سپس می‌توانید با استفاده از تبلیغات پولی، میزان دسترسی به این پست‌ها را افزایش دهید. این کار کمک می‌کند که تعامل بیشتری ایجاد کنید، ترافیک بیشتری روی وب‌سایتتان بیاورید و آگاهی از برند را افزایش دهید.

برای این که از کمپین‌های تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید، باید:

  • از اثبات اجتماعی استفاده کنید
  • از “درخواست اقدام” (call to action) های قانع‌کننده استفاده کنید.
  • روانشناسی مصرف‌کننده را در نظر بگیرید.
  • رنگ‌ها، تم‌ها و پیام‌ها را فکرشده انتخاب کنید.
  • برای براورده کردن تقاضاهای گروه‌های خاص مصرف‌کننده، کمپین‌هایی هدفمند اجرا کنید.
  • از تست A/B برای شکل‌های مختلف تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

۴٫ از ویدئوهای زنده (live) استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های تعامل با دنبال‌کنندگانتان این است که جلسه‌های زنده ویدئویی را در لحظه داشته باشید. ممکن است در این جلسه به سوالات آن‌ها جواب دهید یا داستان‌هایی را که در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و یا دیگر لحظات خاص را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

همچنین می‌توانید از این فرصت استفاده کنید تا دستاوردهای خود را تشریح کنید یا موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید. در طول ویدئو می‌شود از دنبال‌کنندگانتان برای همۀ علاقه و حمایتشان تشکر کنید.

حال چند مورد از بهترین ایده‌های مربوط به ویدئوهای زنده را برمی‌شمارم:

  • معرفی محصول جدید و ویژگی‌های آن
  • آموزش‌هایی به دنبال‌کنندگان تا چیزهای جدیدی یاد بگیرند
  • پخش مستقیم رویدادی بزرگ
  • جلسات پرسش و پاسخ با مخاطبان
  • دفتر جدیدتان را نشان دهید، اعضای جدید تیم را معرفی کنید یا چیزهایی از این دست
  • داستان‌های پشت صحنه

۵٫ از قدرت اینفلوئنسرها بهره بگیرید.

شاید هیچ روشی بهتر از همکاری با اینفلوئنسرهای برتر بازاری که دارید برای دسترسی و تعامل با مخاطبان وجود نداشته باشد. مشتری‌ها ترجیح می‌دهند به محتوایی که توسط اینفلوئنسرها تولید شده بیش از تبلیغات سنتی اعتماد کنند. حسشان این است که اینفلوئنسرها نسبت به نظراتی که می‌دهند، صادق‌تر هستند و برای ارتباط و تعامل با دنبال‌کنندگانشان وقت می‌گذارند.

مردم نه تنها به اینفلوئنسرهای مورد علاقه‌شان اعتماد دارند، بلکه توصیه‌های آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. به همین دلیل است که همکاری با اینفلوئنسرهای درست می‌تواند به فروش و درآمد بیشتر کسب و کارتان منجر شود.

با این حال، باید مطمئن شوید که اینفلوئنسرهایی را که انتخاب کرده‌اید برای کمپین‌ها و اهداف کسب و کار شما مفید هستند. خوشبختانه امروز پلتفرم‌هایی برای معرفی اینفلوئنسرها وجود دارد که می‎‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۶٫ از قدرت درخواست اقدام (call to action) های قانع‌کننده استفاده کنید.

CTA های قوی و مناسب می توانند به شما در ایجاد انگیزه در مشتریان برای این که حرکت بعدی را در قیف فروش انجام دهند، کمک کنند. باید دنبال‌کنندگان خود را با انجام فعالیت‌هایی مانند “بیشتر بدانید” یا “خرید کنید” درگیر نگه دارید.

همچنین می‌توانید با استفاده از تخفیف‌های زمان‌دار یا پیشنهادهایی برای ایجاد فروش مقطعی که فقط چند ساعت طول می‌کشد، از کاربر اقدام سریع بگیرید.

مهم است مطمئن شوید که پست‌های شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات، درخواست اقدام‌هایی دارند که متناسب با نیازها و علایق مخاطبین شما است. ختم کلام این است که مردم فقط به آن چه که به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید اهمیت می‌دهند.

باید با دنبال‌کنندگانتان صادق باشید. اگر چیزی که واقعا می‌خواهید فروش باشد اما در درخواست اقدام بنویسید: بیشتر بدانید، اخلاقی نیست. در چنین شرایطی، بهترین کار این است که به مخاطب بگویید: همین الان خرید کنید.

تعدادی از متداول‌ترین cta هایی که برندها استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • لایک
  • اشتراک
  • اهدای پول
  • ثبت نام
  • هم اکنون خرید کنید
  • عضویت در سایت
  • بیشتر بدانید

اگر می‌خواهید حس اضطراری در مخاطب ایجاد کنید که وادار به اقدام شود، ازcta های زیر استفاده کنید:

  • برای مدتی محدود
  • این پیشنهاد در تاریخ . . . منقضی می‌شود
  • همین الان خرید و هدیۀ رایگان خود را دریافت کنید

۷٫ پست‌های شبکه‌های اجتماعی را زمان‌بندی کنید.

برای بازارهای گوشۀ (Niche market) و شبکه‌های اجتماعی مختلف، بهترین زمان برای پست گذاشتن متفاوت است.

برنامه‌ریزی پست‌های شما از قبل به شما کمک می‌کند تا اطمینان یابید که محتوایتان درست زمانی به دست مخاطب می‌رسد که در شبکۀ اجتماعی فعال است. این کار باعث می‌شود که میزان دسترسی و تعامل با پست‌هایتان افزایش یابد. همچنین کمک می‌کند تا به صورت ثابت در طول هفته پست بگذارید.

۸٫ رقبایتان را زیر نظر داشته باشید.

شما باید فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی رقبا را پیگیری و تحلیل کنید که کدام نوع محتوا به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را کسب کنند. می‌توانید از استراتژی‌های برتر آن‌ها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را برای برند خود به ارمغان بیاورید. بااین حال، به یاد داشته باشید که از کپی کاری پرهیز کنید.همچنین باید استراتژی‌ها و محتوای شبکه‌های اجتماعی خود را متناسب با نیازهای خاص مخاطبان خود تنظیم کنید.

شبکه‌های اجتماعی پتانسیل بسیار بالایی دارند

اگر تاکنون از پتانسیل موجود در تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بهره نبرده‌اید، امروز بهترین زمان برای استفاده از آن است. در۲۰۲۰، باید استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود را برنامه‌ریزی کنید تا از رقبای خود پیش بیفتید.

باید به دنبال راه‌هایی باشید که بتواند به شما در تولید مشتریان بالقوۀ مرغوب‌تر برای کسب و کارتان کمک کند. می‌توانید رقیبان برتر خود را رصد و تجزیه و تحلیل کنید. همچنین برای کسب مزیت بیشتر می‌توانید با اینفلوئنسرهای بازار گوشه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، ارتباط برقرار کنید.

مترجم: محمد فرجی نوغانی
منبع: www.business.com
مطلب پیشنهادی: راهنمای اقتصاد رفتاری برای بازاریاب‌ها




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *